LiberecDnes.cz
LiberecDnes.cz » Zpravodajství » Magazín

Jak reklamovat vadné vánoční dárky?

19.12.2019
I v případě vánočního dárku se může stát, že má nějakou vadu - buď nefunguje, jak má, chybí mu některá část, nebo je poškozený. Reklamovat lze sice až do dvou let po nákupu, musíte však vzniklý problém řešit včas. Jinak by prodejce vašemu požadavku nemusel vyhovět. Co se týče reklamací, nedělá zákon mezi e-shopy a kamennými prodejnami rozdíly. Je ale dobré vědět, na co si dát pozor a co můžete po prodejci žádat.
Foto: pixabay.com
Co se vlastně z pohledu práva při darování děje? Předáním daru dochází k převedení vlastnického práva z dárce na obdarovaného. Veškerá oprávnění vůči obchodníkovi však vycházejí z původní kupní smlouvy, takže náleží tomu, kdo dárek koupil.

"Reklamovat tedy může v podstatě pouze původní kupující, ledaže by obdarovanému postoupil svá práva, což se prakticky neděje. Většinou obchodníci tuto záležitost moc neřeší, pokud se prokážete účtenkou či kupním dokladem. Vyhovět vám však nemusí, proto na to raději myslete," upozorňuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Důležité je také neplést si "bezdůvodné" vracení zboží zakoupeného v e-shopu do 14 dnů od nákupu s uplatněním reklamace. Reklamovat půjdete zboží, u něhož se v průběhu 24 měsíců vyskytne vada. V takové situaci máte za zákona určitá práva, kterým se kvůli tomu, že vycházejí z vadného plnění prodávajícího, říká práva z vadného plnění. Podstatné je, jak dlouho od zakoupení zboží ho půjdete reklamovat. "V prvních šesti měsících totiž máte silnější postavení - projeví-li se v této době na zboží vada, má se za to, že existovala, už když jste věc zakoupili. Jinými slovy je na podnikateli, aby prokázal bezvadnost zboží, pokud dojde ke sporu," vysvětluje Eduarda Hekšová a dodává: "Reklamovat samozřejmě můžete i po půl roce, nicméně bude na vás, abyste prokázali, že jste vadu nezpůsobili sami."

Vadou nemusí být jen nefunkčnost či kaz. Zboží musí mít vlastnosti odpovídající těm, které prodejce deklaroval, popřípadě s vámi konkrétně ujednal, a které můžete rozumně očekávat. Takže pokud vám přistál pod stromečkem místo objednaného zeleného svetru oranžový, či snad o dvě čísla menší, máte právo takové vady reklamovat.

O možnosti reklamace a jejím postupu byste měli být informováni již při nákupu - ať zmínkou v obchodních podmínkách, cedulí u pokladny nebo ústně. Seriózní prodejci zpravidla nabízejí k reklamaci formulář. Pokud není k dispozici, stačí jakoukoliv formou prodejci bez odkladu oznámit, že uplatňujete svá práva z vadného plnění a popsat vadu věci. Zboží můžete předat současně s uplatněním reklamace, nebo až následně. Prodejce má povinnost zboží přijmout a písemně to potvrdit, tedy vystavit reklamační protokol. Na vyřízení reklamace má 30 kalendářních dní a o rozhodnutí o reklamaci vás musí informovat.

V ideálním případě prodejce vadu uzná, stejně jako svou odpovědnost za ni. Pak máte právo na opravu věci, přiměřenou slevu nebo můžete žádat dodání nové věci. Požadavek na dodání nové věci však nesmí být nepřiměřený. "Pokud vadu nelze odstranit výše uvedenými způsoby nebo pokud není možné věc používat kvůli opakovanému výskytu vady po opravě či pro větší počet vad najednou, můžete i odstoupit od smlouvy. Veškeré náklady oprávněné reklamace nese vždy prodávající, ať je vyřízena jakkoliv," uvádí Hekšová.

Ne vždy však s reklamací uspějete, nezřídka ji prodejce zamítne jako neoprávněnou. To může být buď tím, že žádnou vadu nezjistil - projevila se pouze vám, nahodile, a věc je nyní v pořádku; nebo vadu zjistil, ale nenese za ni odpovědnost. To musí písemně zdůvodnit, vy se poté můžete bránit znaleckým posudkem.

Spotřebitelská práva nabízí řadu možností, jak se dobrat k tomu, za co jste zaplatili, ale běhání na poštu s balíky a často pomalá komunikace s prodejcem určitě nepatří k příjemným aktivitám. Proto je důležitá prevence - v obchodě zboží vždy důkladně prohlížejte a zkoušejte a hlavně se ptejte na podrobné podmínky pro uplatnění svých práv, které jdou nad rámec zákona (například na prodlouženou záruku).
Zdroj: dTest
Sdílet: Sdílet na Facebooku Sdílet na X

Další články z rubriky Magazín

Nejčastější hrozby pro platformu macOS v posledních týdnech

Nejčastější hrozbou pro platformu macOS zůstává dlouhodobě přítomný adware Pirrit. V uplynulých týdnech ale na sebe nejvíce upoutal pozornost škodlivý kód PSW.Agent, který se svými funkcemi řadí mezi tzv. infostealery, škodlivé kódy určené ke ...

Jak vytvořit útulný domov: Průvodce pro každého

Bydlení je mnohem víc než jen střecha nad hlavou. Je to místo, kde se setkává rodina, kde vznikají vzpomínky a kde hledáme útočiště. V dnešní uspěchan ...

Nejlepší online kasina za české koruny 2024 v České republice a výhody hraní

Celá řada hráčů jsi v současné době vybírá zahraniční kasina s několika důvodů, podporují různorodé herní softwary a jejich mezinárodní licence umožňu ...

Škodlivý kód Rescoms nahrává záznamy přes mikrofon a webkameru

V únoru se v Česku vedle spywaru Agent Tesla a spywaru Formbook nově objevil škodlivý kód Rescoms. Tento malware se podobně jako spyware zaměřuje na o ...

Na co si dát pozor při instalaci fotovoltaických elektráren?

Nejen výkon a úspory, ale také požární bezpečnost by měli řešit všichni majitelé nemovitostí, kteří se rozhodnou na střechy instalovat fotovoltaické e ...





Sobota 22.6.2024
Liberecký kraj
Další regiony »






Nastavení cookies | GDPR | O nás, kontakty | Přidat firmu | O regionu | Nabídka našich služeb | Inzerce-Dnes.cz | Práce v ČR | InfoDnes.cz
InfoDnes.cz
Sdružení regionálních portálů

Kraj Vysočina
HavlíčkůvbrodDnes.cz
JihlavaDnes.cz
TřebíčDnes.cz

Liberecký kraj
LiberecDnes.cz

Ústecký kraj
ÚstínadLabemDnes.cz

Plzeňský kraj
PlzeňDnes.cz

Jihočeský kraj
ČeskéBudějoviceDnes.cz

Jihomoravský kraj
BrněnskoDnes.cz

Olomoucký kraj
OlomoucDnes.cz

Zlínský kraj
ZlínDnes.cz

Moravskoslezský kraj
OstravaDnes.cz

Copyright © 1/2009-2024 M+MP spol. s r.o. InfoDnes.cz | Webdesign & webprogramming © PD | RSS InfoDnes